Autor Wątek: Turystyka kosmiczna  (Przeczytany 46268 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Turystyka kosmiczna
« dnia: Sierpień 19, 2010, 23:33 »
Nie znalazłem wątku, który zbiorczo traktuje o przedsięwzięciach z zakresu turystyki kosmicznej. A chciałbym przedstawić zbiorcze informacje o firmach, które wydaje się, że niedługo wkroczą w ten teren.

SpaceX (Space Exploration Technologies) (zob. wątek)

Założyciel: Elon Musk
Fundusze: 100 mln USD prywatnego najątku Muska, 20 mln USD od inwestorów zewnętrznych
Lokalizacja: Hawthorne, Kalifornia
Założenie: 2002
Plany startu w kosmos: lot testowy odbył się w 2010, pierwszy lot operacyjny w 2011.
Nazwa statku: Dragon, rakieta Falcon 9
Liczba pasażerów: 7

Kapsuła Dragon jest na razie budowana jako bezzałogowa, przeznaczona do dostaw na ISS. Jednak Musk twierdzi, że w ciągu trzech lat po uzyskania od NASA kontraktu na wersje załogową będzie w stanie go zrealizować. Obecnie firma ma kontrakt wart 1,6 mld USD na 12 lotów zaopatrzeniowych na ISS w latach 2011-2016.

Orbital Sciences (zob. wątek)

Założyciele: David W. Thompson, Bruce W. Ferguson, Scott L. Webster
Fundusze: 1,1 mld USD rezerwy
Lokalizacja: Vienne, Virginia
Założenie: 1982
Plany startu w kosmos: 2011
Nazwa statku: Cygnus, rakieta Taurus 2
Liczba pasażerów: obecnie Cygnus jest przewidziany wyłącznie w wersji bezzałogowej

W ramach programu COTS firma uzyskała z NASA kontrakt na 8 lotów dostawczych na ISS, wart 1,9 mld USD. Orbital nie ogłasza planów budowy załogowej wersji Cygnusa.

Cygnus (bezzałogowy):


Blue Origin

Założyciel: Jeff Bezos
Fundusze: Jego prywatny majątek (jako założyciel Amazon.com)
Lokalizacja: Kent, Washington
Założenie: 2004
Plany startu w kosmos: połowa 2012
Nazwa statku: New Shepard
Liczba pasażerów: 3

Blue Origin utrzymuje w tajemnicy swoje plany, wiadomo jednak, że testował prototyp statku New Shepard na swoich terenach w Teksasie. Będzie to prawdopodobnie statek pionowego startu i lądowania, mogący wznieść się na wysokość ok. 120 km. W bieżącym roku firma otrzymała od NASA kontrakt na wykonanie prototypu rakietowego systemu ratunkowego (LAS) załogi (3.7 mln USD).

New Shepard:


Bigelow Aerospace (zob. wątek)

Założyciel: Robert Bigelow
Fundusze: 180 mln USD jego prywatnego majątku (jako właściciel sieci hotelowej Budget Suites of America.
Lokalizacja: North Las Vegas, Nevada
Założenie: 1999
Plany startu w kosmos: 2015
Nazwa statku: Sundancer i BA-330 - moduły stacji orbitalnej
Liczba pasażerów: Sundancer umożliwi pobyt 3-osobowej załogi, BA-330 6-osobowej

Bigelow Aerospace jest pionierem w dziedzinie nadmuchiwanych statków kosmicznych - na razie umieścił na orbicie dwa prototypowe statki Genesis 1 i Genesis 2. Większe moduły Sundancer i BA-330 będą tworzyły stację orbitalną. Ponadto założyciel firmy zapowiada, że jego długofalowym celem jest zbudowanie prywatnej bazy księżycowej opartej na podobnej technologii. Ponieważ firma nie posiada własnych rakiet nośnych ani kapsuły, współpracuje w tym zakresie z firmą Boeing, która otrzymała od NASA 18 mln USD na zaprojektowanie 7-osobowej kapsuły załogowej.

Space Dev / Sierra Nevada Corp. (zob. wątek)

Założyciel: James Benson (nie żyje), obecnie kieruje firmą Fatih Ozmen
Fundusze: Sierra Nevada Corp.
Lokalizacja: Poway, Kalifornia
Założenie: 1997
Plany startu w kosmos: trwają prace projektowe
Nazwa statku: Dream Chaser
Liczba pasażerów: 4 w lotach suborbitalnych, do 6 w lotach orbitalnych.

Dream Chaser:


Firma jest subsydiowana przez Sierra Nevada Corp. Projektowany jest statek wielokrotnego startu Dream Chaser, który będzie wynoszony na orbitę rakietą Atlas 5. W bieżącym roku firma uzyskała od NASA 20 mln USD na budowę statku Dream Chaser.

Virgin Galactic (zob. wątek)

Założyciel: sir Richard Branson (brytyjski miliarder)
Fundusze: Jego prywatny majątek jako założyciela Virgin Group
Lokalizacja Londyn, Wlk. Brytania, kosmodrom w Nowym Meksyku
Założenie: 2004
Plany startu w kosmos: koniec 2011 lub początek 2012
Nazwa statku: SpaceShipTwo
Liczba pasażerów: 6 pasażerów, 2 pilotów

Jedyny w tym wykazie statek, który będzie startował z powietrza. SpaceShipTwo jest statkiem suborbitalnym. Cena biletów będzie wynosiła ok. 200 tys. USD. Statek macierzysty - WhiteKnightTwo, będzie mógł być zmodyfikowany tak, by wynosić małe rakiety umieszczające satelity na orbicie. SpaceShipTwo został zaprojektowany przez weterana inżynierii lotniczej, Burta Rutana oraz założoną przez niego firmę Scaled Composites w Mojave, Kalifornia. Jest to większa wersja SpaceShipOne, który w 2004 r. odbył pomyślnie loty testowe na wysokość powyżej 100 km.

[Podstawowe źródło: http://www.csmonitor.com/Science/2010/0604/Six-private-enterprises-that-could-launch-humans-into-orbit]
« Ostatnia zmiana: Sierpień 22, 2010, 13:44 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 19, 2010, 23:44 »
Bardzo dobry pomysł z tym wątkiem!
Od siebie mogę dodać, że w tej chwili można wyróżnić dwa rodzaje turystyki kosmicznej:

- suborbitalna, która niebawem będzie dostępna, a to za sprawą Virgin Galactic oraz ich konkurentów a być może i bardziej egzotycznych pomysłów (np Copenhagen Suborbitals). Wszystko zaczęło się od konkursu XPrize:
http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-zalogowe/Suborbitalne/2009-10-03-xprize.html

- orbitalną, do stacji kosmicznej. Dotychczas loty turystyczne odbywały się na pokładzie Sojuza w kierunku ISS, ale od pewnego czasu nie są one realizowane (brak wolnych miejsc). W przyszłości celem lotów turystycznych orbitalnych mogą być inne stacje - np Bigelow'a (o ile powstanie, znajdą się chętni oraz dostępna będzie kapsuła)

Pewnie z czasem jakieś loty w kierunku Księżyca będzie można do tego dodać, co firma SpaceAdventures swego czasu oferowała (ale chyba nikt się nie zgłosił).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 19, 2010, 23:58 »
Dodałbym jeszcze trzecią kategorię, którą prezentuje właśnie ów Space Adventures - czyli korzystanie wyłącznie z już istniejących możliwości. Wszystkie pozostałe firmy mają swój wkład techniczny, i to już teraz w niektórych przypadkach bardzo zaawansowany.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 20, 2010, 00:06 »
Hmm... Wydaje mi się, że te obecne istniejące możliwości znajdują się zarówno w tej kategorii suborbitalnej i orbitalnej. Przykładowo, to właśnie SpaceAdventures była przedstawicielem Rosjan dla turystycznych lotów na orbitę.

Chyba, że chodzi Tobie o inne cele wypraw turystycznych. :)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1482
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 20, 2010, 08:10 »
są jeszcze dwie firmy które też aspirują do turystyki kosmicznej (suborbitalnej bardziej): Armandilo Aerospace i Masten Space Systems. O jednej już topik na tym forum założyłem, do drugiej się przymierzam. Obie firmy są małe ale mają ciekawe rozwiązania i obie mają spore doświadczenie w budowie silników więc może coś im z tego wyjdzie:) z małych firm jeszcze Copenhagen Suborbitals przychodzi mi do głowy.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 20, 2010, 08:31 »
Hmm... Wydaje mi się, że te obecne istniejące możliwości znajdują się zarówno w tej kategorii suborbitalnej i orbitalnej. Przykładowo, to właśnie SpaceAdventures była przedstawicielem Rosjan dla turystycznych lotów na orbitę.

Chodziło mi raczej o to, że o ile wszystkie te firmy, o których powyżej, coś projektują i budują, jeśli nie rakiety lub kapsuły to stacje orbitalne, a choćby tylko kosmodromy, to Space Adventures prowadzi działalność tylko marketingową i organizacyjną. Ale oczywiście - każdy podział ma swoje wady.

są jeszcze dwie firmy które też aspirują do turystyki kosmicznej (suborbitalnej bardziej): Armandilo Aerospace i Masten Space Systems. O jednej już topik na tym forum założyłem, do drugiej się przymierzam. Obie firmy są małe ale mają ciekawe rozwiązania i obie mają spore doświadczenie w budowie silników więc może coś im z tego wyjdzie:) z małych firm jeszcze Copenhagen Suborbitals przychodzi mi do głowy.

Racja. Firm takich jest pewno więcej, niektóre całkiem sensowne. Choćby ów Space Adventures. Ująłem tylko kilka największych, z czego np. Orbital ma tylko potencjał do turystyki, bo planów chyba nie. Warto o nich informować na PFA, w tym wątku czy w dedykowanych. Pisz!

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 24, 2010, 21:05 »
Ciąg dalszy wykazu przedsiębiorstw z branży turystyki kosmicznej:

XCOR Aerospace

Założyciel: Jeff Greason
Fundusze: ?
Lokalizacja: Mojave, Kalifornia
Założenie: 1999
Plany startu w kosmos: 2011
Nazwa statku: Lynx
Liczba pasażerów: pilot i 1 pasażer

Samolot rakietowy Lynx będzie osiągał w wersji prototypowej (Mark I) wysokość 61 km, a w wersji seryjnej (Mark II), która zostanie wykonana w 2012-2013 r., ponad 100 km. Start będzie odbywał się z kosmodromu w Mojawe w Kaliforni, powrót lotem szybowcowym. Cena biletu: ok. 95 tys. USD, jest to najtańsza obecnie oferta.

Samolot rakietowy Lynx:


Armadillo Aerospace (zob. wątek)

Założyciel: John D. Carmack
Fundusze: ?
Lokalizacja: Mesquite, Texas
Założenie: 2000
Plany startu w kosmos: ?
Nazwa statku: ?
Liczba pasażerów: ?

Firma ma znaczące osiągnięcia w dziedzinie pojazdów pionowego startu i lądowania. W kwietniu 2010 r. podpisała porozumienie o współpracy ze Space Adventures dotyczące opracowania i produkcji takich rakiet, które komercyjnie będą wykorzystane dla turystyki kosmicznej przez Space Adventures.

Wizja suborbitalnego pojazdu Armadillo Aerospace:


Space Adventures

Założyciel: Eric C. Anderson
Fundusze: ?
Lokalizacja: Vienna, Virginia
Założenie: 1998
Plany startu w kosmos: ?
Nazwa statku: ?
Liczba pasażerów: ?

Firma zajmowała się dotąd organizowaniem turystyki kosmicznej poprzez wykupienie na rosyjskich Sojuzach miejsc dla swoich klientów podczas lotów na ISS za ok. 35 mln USD (obecnie). W ofercie znajdują się również EVA oraz loty wokółksiężycowe. Firma przerwała prace prowadzone wspólnie z Rosją nad suborbitalnym programem Explorer, natomiast w 2010 r. zawarła porozumienie Armadillo Aerospace, która dostarczy rakiety suborbitalne pionowego startu i lądowania. Space Adventures weźmie udział w projektowaniu kapsuły oraz wybuduje infrastrukturę naziemną z kosmodromem w Singapurze. Cena za lot: 102 tys. USD.

Scaled Composites

Założyciele: Doug Shane, Burt Rutan
Fundusze: 20-30 mln USD
Lokalizacja: Mojave, California
Założenie: 1982
Plany startu w kosmos: ?
Nazwa statku: ?
Liczba pasażerów: ?

Firma zajmuje się produkcją prototypowych samolotów za pomocą nowych technologii. Jej pojazd SpacveShipOne w 2004 r. wygrał konkurs X_Prize na lot suorbitalny. Obecnie produkuje dla Virgin Galactic samoloty suorbitalne SpaceShipTwo wraz z samolotami macierzystym WhiteKnightTwo, które rozpoczną się w 2011 r. Planowany jest suborbitalny statek SpaceShipThree, który będzie mógł odbywać loty między dowolnymi punktami na kuli ziemskiej.

Excalibur Almaz (zob. wątek)

Założyciele: Arthur M. Dula, Buckner Hightower
Fundusze: ?
Lokalizacja: Douglas, Isle of Man (Wlk. Brytania)
Założenie: 2001
Plany startu w kosmos: 2013
Nazwa statku: Ałmaz
Liczba pasażerów: pilot i dwóch członków załogi

Projekt oparty jest na niezrealizowanym do końca rosyjskim projekcie statku TKS z początku lat 70. Zmodernizowany statek będzie budowany w Rosji (NPO Maszinostrojenia). Firma będzie właścicielem statków, natomiast będzie zlecać usługi związane z wyniesieniem na orbitę i kontrolą lotu. Zainteresowanie projektem jest oczekiwane głównie ze strony środowisk naukowych i przemysłowych. Rakietą nośną będzie Sojuz FB-Fregat.

Statek orbitalny Ałmaz, czyli dawny rosyjski TKS:


Są inne przedsiębiorstwa, które deklarują udział w tym biznesie, część z nich wycofała się już z „wyścigu”, np. EADS Astrium (w 2009 r.), Rocketplane Global (w 2010 r. - bankructwo firmy).
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2010, 18:35 wysłana przez JSz »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 25, 2010, 16:30 »
Świetne zestawienie Jsz! W wolnej chwili dodam też parę informacji :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 25, 2010, 18:09 »
Rocketplane Global (w 2010 r.).

Ta firma chyba zbankrutowała. :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 25, 2010, 18:31 »
Ta firma chyba zbankrutowała. :)

Bynajmniej nie jest to powód do uśmiechu ::)

Więcej o ogłoszeniu bankructwa w tym artykule sprzed dwóch miesięcy - link.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 28, 2010, 19:07 »
Ponieważ trochę dużo tych firm, sporządziłem sobie pomocnicze zestawienie z samymi linkami: do wątków na PFA, do stron domowych firm, oraz do ich profili na Facebook-u (te ostatnie w kilku przypadkach są częściej uaktualniane niż strony www):

                        PFA   www   Facebook   Plan
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ARCA                    link  link             rakieta nośna Haas, lądownik księżycowy (RO)
Armadillo Aerospace     link  link  link       statek suborbitalny pionowego lądowania
Bigelow Aerospace       link  link             komercyjna stacja orbitalna
Blue Origin                   link             statek suborbitalny pionowego lądowania
Copenhagen Suborbitals  link  link  link       rakieta Heat: załogowy lot suborbitalny
Boeing                        link             statek CST-100: obsługa stacji Bigelowa, loty komercyjne
Excalibur Almaz         link  link  link       statek załogowy Ałmaz (według projektu TKS)
Orbital Sciences        link  link             rakieta Taurus 2, statek Cygnus: loty dostawcze na ISS
Orbital Technologies    link  link             komercyjna stacja kosmiczna (RU)
Scaled Composites             link             statek suborbitalny WhitheKnightTwo - SpaceShipTwo
Sierra Nevada Corpor.   link  link             mini-wahadłowiec Dream Chaser
Space Adventures              link  link       organizacja turystyki kosmicznej
Space Dev               link  link             mini-wahadłowiec Dream Chaser (część Sierra Nevada Corp.)
Spaceprot America             link             kosmodrom dla prywatnych firm
SpaceX                  link  link             rakieta nośna Falcon 9 i kapsuła Dragon (zaopatrzenie ISS)
Virgin Galactic         link  link             turystyczne loty suborbitalne
XCOR Aerospace          link  link             suborbitalny samolot rakietowy Lynx
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2010, 19:39 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 29, 2010, 02:24 »
Śliczne zestawienie! Dzięki serdeczne!

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 29, 2010, 20:03 »
Pojawił się nowy gracz w tzw. nowym wyścigu kosmicznym, którego celem ma być skomercjalizowanie załogowych (głównie turystycznych, ale nie tylko) lotów w kosmos.

Dzisiaj rosyjskie przedsiębiorstwo Orbital Technologies ogłosiło, że wspólnie z RSC Energia opracowuje plany prywatnej stacji kosmicznej (Commercial Space Station - CSS). Oto jej wygląd:



Stacja będzie obsługiwana przez Sojuzy i Progresy, ale nie wyklucza się także innych statków. Liczba pasażerów stacji - do 7 osób, dowozić ich będzie profesjonalna załoga. CSS będzie umieszczona na orbicie bliskiej ISS, co ma umożliwić współpracę jak oraz zapewnić większe bezpieczeństwo obu stacjom. Przewiduje się loty o różnym czasie trwania, od 3 dni do pół roku, w tym także loty kombinowane na CSS i ISS.

Niestety, nie znalazłem żadnej informacji, kiedy zamierzają ją umieścić na orbicie. W każdym razie szefowie Orbital Technologies i RSC Energia zapewniają, że "For over a decade, RSC Energia’s engineers have outlined and planned for the production of the CSS".

Poniżej jeszcze jeden widok CSS na orbicie z dwoma Sojuzami:



oraz animacja z wnętrza stacji:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=MHypYJZNXyU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=MHypYJZNXyU</a>

Źródło: http://orbitaltechnologies.ru/index.php?lang=en

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4221
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 29, 2010, 20:29 »
Pojawił się nowy gracz w tzw. nowym wyścigu kosmicznym, którego celem ma być skomercjalizowanie załogowych (głównie turystycznych, ale nie tylko) lotów w kosmos.

Dzisiaj rosyjskie przedsiębiorstwo Orbital Technologies ogłosiło, że wspólnie z RSC Energia opracowuje plany prywatnej stacji kosmicznej (Commercial Space Station - CSS).

No cóż, kiedyś był "Nu, pogadi!" (u nas pod tytułem "Wilk i zając"), teraz Rosjanie karmią nas innymi bajkami... Energia obiecuje, że Sojuzy i Progressy będzie robić taśmowo, tyle, że przejście z dwóch Sojuzów na cztery rocznie zrobiła z olbrzymim wysiłkiem. A przecież za osiem lat ma już latać nowy rosyjski załogowy statek kosmiczny, też ich konstrukcji.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 29, 2010, 20:41 »
No cóż, kiedyś był "Nu, pogadi!" (u nas pod tytułem "Wilk i zając"), teraz Rosjanie karmią nas innymi bajkami... Energia obiecuje, że Sojuzy i Progressy będzie robić taśmowo, tyle, że przejście z dwóch Sojuzów na cztery rocznie zrobiła z olbrzymim wysiłkiem. A przecież za osiem lat ma już latać nowy rosyjski załogowy statek kosmiczny, też ich konstrukcji.

Jasne, ale zawsze miło ogląda się takie obrazki, podobnie jak niezaradnego wilka i złośliwego zająca...

A co do mocy przerobowych Energii, to Orbital Technologies (prywatna firma z Moskwy) zapewnia, że "The CSS is designed to accommodate various models of human and cargo spacecrafts expected to be in operation within the next decade (e.g. Soyuz-TMA, Progress, ATV, ARV, Shenzou, Dragon, etc.) for crew delivery, rescue and return, as well as cargo and payload delivery".