Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 681281 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #615 dnia: Wrzesień 25, 2011, 14:36 »
O, nie widziałem tej wypowiedzi chyba.

To chyba najbardziej niezwykły (szalony? genialny?) pomysł na odzysk pierwszego stopnia o jakim słyszałem.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 7148
  • One planet Once chance
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #616 dnia: Wrzesień 25, 2011, 16:04 »
 A ja myślę, że Space X tylko zmarnuje kasę, czy to budując załogowy statek VTVL czy chodzi tu odzyskiwanie pierwszego stopnia. To piekielnie trudna sprawa. Lepiej, żeby tą kasę przeznaczył na co innego, np. na przystosowanie Dragona i Falcona 9 do lotów załogowych.

A poza tym czy nie lepiej byłoby pierwszy moduł Falcona 9 zaopatrzyć w skrzydła, by mógł wracać jak samolot na lotnisko? Albo już niech woduje w oceanie?

Czy to pewne, ze chodzi to o powrót stopnia 1 a nie pojazd nowego typu (niekoniecznie załogowy)....

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #617 dnia: Wrzesień 25, 2011, 16:56 »
A ja myślę, że Space X tylko zmarnuje kasę, czy to budując załogowy statek VTVL czy chodzi tu odzyskiwanie pierwszego stopnia. To piekielnie trudna sprawa. Lepiej, żeby tą kasę przeznaczył na co innego, np. na przystosowanie Dragona i Falcona 9 do lotów załogowych.

Jak mantrę powtarzasz ten fragment o przeznaczaniu kasę na systemy załogowe ;) Niech się rozwijają w kilku kierunkach, bardzo dobrze, że podejmują takie wyzwanie - do odważnych świat należy, w tym wypadku gra jest ryzykowna (bo chodzi o fundusze), ale można powiedzieć, że mogą sobie na takie zaawansowane prace pozwolić.

Wątpię aby rozpoczęli badania i testy nad takim systemem bez porządnych wyliczeń (inżynieryjnych i tych finansowych :P), na pewno musi to się opłacać - nawet jeśli będą musieli poświęcić trochę dodatkowego paliwa. To czysta matematyka, a nie mrzonki (a my tutaj na forum nie bawimy się w wyliczenia czy ma to ekonomiczne uzasadnienie), lepiej więc chwalić ich zorientowanie na różne drogi rozwoju, niż radzić aby całą kasę pompowali w systemy załogowe (notabene też pod tym względem siedzi cały sztab ludzi, których pracą jest myślenie jak kasę na rozwój systemów załogowych wyciągnąć np. od NASA).

A poza tym czy nie lepiej byłoby pierwszy moduł Falcona 9 zaopatrzyć w skrzydła, by mógł wracać jak samolot na lotnisko? Albo już niech woduje w oceanie?

Wodować mieli już przy pierwszym locie F9, ale się nie udało. Może koszt zaprojektowania, przetestowania a następnie wdrożenia i wykorzystywania systemu VTVL będzie mniejszy, niż koszt doprowadzenia do perfekcji systemu odzysku z wody + doprowadzanie do stanu używalności po kontakcie ze słoną wodą.

Offline rad

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 63
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #618 dnia: Wrzesień 25, 2011, 17:00 »
jeśli miałoby chodzić  o odzysk I stopnia, to może chcą ten stopień sprowadzić w okolice miejsca startu w locie szybowcowym, a dopiero w pobliżu lądowiska korzystać z silników rakietowych.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #618 dnia: Wrzesień 25, 2011, 17:00 »

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #619 dnia: Wrzesień 25, 2011, 17:36 »
No i SpaceX zaskoczył! A rzecz wypłynęła, bo zwrócił się do FAA o zgodę na loty eksperymentalne. Otóż SpaceX pracuje nad pojazdem wielokrotnego użytku typu VTVL (pionowy start, pionowe lądowanie)! Idzie więc w ślady Blue Origin, Armadillo i Mastena!

Znowu nie tak bardzo - zapowiedź odzysku pierwszego stopnia poprzez silnikowe lądowanie pojawiła się już jakiś czas temu.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #620 dnia: Wrzesień 25, 2011, 17:46 »
Jakoś nie widzę tego. Kontrolowany powrót I stopnia... na silnikach? A paliwo? A stabilizacja?

Powracający pierwszy stopień jest lekki (nie dźwiga balastu w postaci drugiego stopnia i ładunku). Cała operacja zużyje poniżej 10% paliwa pierwszego stopnia. Zwiększony ciąg Merlina-1D skompensuje to z nawiązką (nie będzie utraty udźwigu na LEO w stosunku do obecnych możliwości Falcona 9). Co do stabilizacji lotu, to przecież wszystko jest już na pokładzie.
W zbliżony sposób planowano odzyskiwać rakietę K-1 Kistlera - powrót silnikowy do miejsca startu, a później spadochron i poduszki powietrzne.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #621 dnia: Wrzesień 25, 2011, 17:55 »
To chyba najbardziej niezwykły (szalony? genialny?) pomysł na odzysk pierwszego stopnia o jakim słyszałem.

Raczej najbardziej naturalny - wykorzystuje znajdujący się na pokładzie napęd, nie wymaga spadochronów, pasa lądowiska, nawet atmosfery.

Wygląda na to, że docelowo będziemy obserwować dwa bardzo zbliżone systemy wynoszenia ładunków na orbitę (podobny udźwig i podobny sposób odzysku pierwszego stopnia) - Falcona 9 i RBS Blue Origin.

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 747
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #622 dnia: Wrzesień 25, 2011, 18:16 »
Wygląda na to, że docelowo będziemy obserwować dwa bardzo zbliżone systemy wynoszenia ładunków na orbitę (podobny udźwig i podobny sposób odzysku pierwszego stopnia) - Falcona 9 i RBS Blue Origin.
No właśnie,różnią się czymkolwiek od siebie obie te koncepcje odzysku pierwszego stopnia?

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #623 dnia: Wrzesień 25, 2011, 18:19 »
Wygląda na to, że docelowo będziemy obserwować dwa bardzo zbliżone systemy wynoszenia ładunków na orbitę (podobny udźwig i podobny sposób odzysku pierwszego stopnia) - Falcona 9 i RBS Blue Origin.
No właśnie,różnią się czymkolwiek od siebie obie te koncepcje odzysku pierwszego stopnia?

Brak szczegółów na razie. RBS ma mieć rodzaj rozkładanego parasola, do hamowania/stabilizacji. Nie słyszałem o niczym podobnym w SpaceX.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6129
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #624 dnia: Wrzesień 25, 2011, 18:33 »
29 września odbędzie się uroczysty lunch w jakimś klubie prasowym, podczas którego Musk ma mówić o przyszłości lotów załogowych ("will discuss the future of human spaceflight"). Ma być webcast: http://press.org/events/npc-luncheon-elon-musk.

Może dowiemy się czegoś więcej...

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #625 dnia: Wrzesień 25, 2011, 20:19 »
Borys - no ok, z tym, że z tego co widzę ten system nie ma wykorzystywać spadochronu i poduszek, a raczej schodzić na silniku i lądować jak Shepard. Z tym, że trajektoria będzie inna (nie suborbitalna), czyli pojawia się pytanie co po odłączeniu? Trzeba jakoś wrócić - tu nasuwa mi się rozwiązanie z wahadłowca pod postacią RTLS. I ten manewr będzie chyba właśnie dla całości kluczowy - czyli co konkretnie?

Obracamy 180 stopni, zwalniamy i wtedy dajemy po silniku? A zmniejszona waga (spalone paliwo i górny stopień) dają nam lepszy stosunek ciągu do masy? I trzeba tym będzie jeszcze aktywnie sterować bo inaczej znacznie się obracać. Nie wiem, nie powiem chciałbym to zobaczyć w praktyce - ale uwierzę chyba dopiero jak to zobaczę.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #626 dnia: Wrzesień 25, 2011, 20:33 »
Ja uwierzę jak dostaną licencję od FAA na takie manewry ;)

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #627 dnia: Wrzesień 25, 2011, 21:30 »
Borys - no ok, z tym, że z tego co widzę ten system nie ma wykorzystywać spadochronu i poduszek, a raczej schodzić na silniku i lądować jak Shepard.

Spadochrony K-1 byłyby wykorzystywane dopiero pod koniec manewru, do przyziemienia. Wcześniej stopień miał na silniku wrócić do miejsca startu.

Cytuj
Obracamy 180 stopni, zwalniamy i wtedy dajemy po silniku?

Albo obracamy się o 180 stopni i wtedy dajemy po silniku żeby zwolnić i wrócić. To ciągle poniżej 10% paliwa stopnia.

Cytuj
I trzeba tym będzie jeszcze aktywnie sterować bo inaczej znacznie się obracać.

Przecież dokładnie to samo robi ten stopień podczas lotu w górę.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #628 dnia: Wrzesień 25, 2011, 23:38 »
Hmm, a takie manewrowanie w końcowej fazie (przejście do pionu) nie przekracza możliwości RCSu i wektorowania ciągu?

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2109
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #629 dnia: Wrzesień 26, 2011, 09:36 »
Hmm, a takie manewrowanie w końcowej fazie (przejście do pionu) nie przekracza możliwości RCSu i wektorowania ciągu?

Czy akurat nie przekracza możliwości tego stopnia, to tego oczywiście nie wiem (być może jakiś upgrade będzie konieczny), ale generalnie takie rzeczy robią już firmy ze znacznie mniejszym kapitałem i doświadczeniem niż SpaceX.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #629 dnia: Wrzesień 26, 2011, 09:36 »