Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 565723 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3900 dnia: Listopad 08, 2017, 22:08 »
Tutaj trochę więcej:

Cytuj
SpaceX has yet to disclose specific details about the incident, which a company source said took place on a Merlin test stand that has two bays. One bay reportedly suffered damage that will take two to four weeks to repair, while the neighboring bay received only minor damage that can be repaired in days.

The incident, according to the source, took place not during an actual engine firing but during a troubleshooting activity called a “LOX drop” where liquid oxygen is flowed through the engine to look for leaks. It wasn’t clear how this test led to the anomaly that damaged the engine and its test bay.

Cytuj
Company sources say SpaceX can continue those launches, even while this investigation continues, because the engine that suffered the testing mishap was an upgraded version for the forthcoming “Block 5” version of the Falcon 9. The company is currently flying the Block 4 version of the rocket, and has not set a firm date for starting flights of the Block 5 version.
http://spacenews.com/spacex-suffers-merlin-engine-test-mishap/

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2332
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3901 dnia: Listopad 08, 2017, 23:30 »
Wg. Marka Florydziaka produkcja rakiet jest już ustawiona w fabryce tylko na block 5 stąd ryzyko po nowym roku zwolnienia tempa startów  f9 , FH ,  a w szczególności programu załogowego  ( po wybuchu Amosa 6 też twierdzili że LC40 szybko naprawią-  a jak było potem każdy wie)

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10976
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3902 dnia: Listopad 09, 2017, 16:09 »
Awaria silnika Merlin
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 9 LISTOPADA 2017

(...) O ile początkowo mówiono o “eksplozji”, o tyle kolejne doniesienia sugerują, że była to raczej awaria podczas jednego z testów, ale nie podczas pracy (odpalenia) silnika. Był to test z wykorzystaniem ciekłego tlenu (LOX) dla poszukiwania ewentualnych przecieków w Merlinie, tzw “LOX drop”.

Z dostępnych informacji wynika, że był to test najnowszej wersji silnika – Block 5. Te silniki dopiero w przyszłym roku będą używane w rakietach Falcon 9.

Więcej informacji zostanie podanych przez firmę SpaceX prawdopodobnie w ciągu kilkunastu najbliższych dni. (...)

http://kosmonauta.net/2017/11/awaria-silnika-merlin/
https://spaceflightnow.com/2017/11/09/engine-for-upgraded-falcon-9-rocket-explodes-on-test-stand/
« Ostatnia zmiana: Listopad 10, 2017, 18:52 wysłana przez Orionid »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20055
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3903 dnia: Listopad 09, 2017, 21:03 »
Ciekawe, czy SpaceX jakieś oficjalne stanowisko wyda, czy tylko pojawi się za kilka lat jakiś śmieszny filmik. :)

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1976
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3904 dnia: Listopad 11, 2017, 20:50 »
Na forum chyba nie było to i wspominam:

Elon spotkał się z Erdoganem. Rozmowy około Tesla SpaceX itd. Turcja szuka launchera na Turksata 5A i 5B w 2021 i 2022 roku.

https://www.nytimes.com/aponline/2017/11/08/world/europe/ap-eu-turkey-erdogan-musk.html

No i chyba musimy się zmierzyć z oczywistą oczywistością, że jak chcemy tego Marsa, pamiętajmy o starym przysłowiu pecunia non olet...
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 765
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3905 dnia: Listopad 12, 2017, 08:36 »
Z podlinkowanego tekstu wynika, że w McGregor nie było eksplozji silnika, tylko miała miejsce awaria systemu testowego.  Merlin-1D w tym momencie nie był włączony.

https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=https://www.nasaspaceflight.com/2017/11/spacex-static-fire-zuma-falcon-9-engine-no-issue-manifest/&prev=search

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1217
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3906 dnia: Listopad 12, 2017, 18:42 »
Z podlinkowanego tekstu wynika, że w McGregor nie było eksplozji silnika, tylko miała miejsce awaria systemu testowego.  Merlin-1D w tym momencie nie był włączony.

No od początku się mówiło, że awaria była podczas przedmuchu ciekłym tlenem. Istotne jest to, że rozwaliło stanowisko testowe i też nieco sąsiednie.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1217
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3907 dnia: Listopad 12, 2017, 18:45 »
A jeszcze jedno. NASA i SpaceX jest na ostatniej prostej do zatwierdzenia używanego 1 stopnia w locie CRS. Tak przynajmniej powiedziano na konferencji przed startem Antaresa.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1943
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3908 dnia: Listopad 12, 2017, 19:37 »
A jeszcze jedno. NASA i SpaceX jest na ostatniej prostej do zatwierdzenia używanego 1 stopnia w locie CRS. Tak przynajmniej powiedziano na konferencji przed startem Antaresa.

Na ile się orientuje to akurat jest już pewne od jakiegoś czasu bo booster, który miał lecieć w CRS-13 leci teraz z misją ZUMA i za bardzo nie mają wyboru. No chyba, że zdecydują się czekać na nowy:)

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3909 dnia: Listopad 12, 2017, 23:10 »
Cytuj
He said SpaceX itself had one more readiness review for the booster they’re planning to refly before deciding if they can use it for the SpX-13 mission, scheduled for launch Dec. 4. “If that comes back positive,” he said, “I’d say the chances are that we’ll be flying a reuse on SpX-13.”
http://spacenews.com/nasa-leaning-towards-allowing-reused-falcon-booster-on-next-dragon-mission/

Z tego wynika, że nie tyle NASA ma jakieś zastrzeżenia, co sam SpaceX jeszcze nie zakończył inspekcji stopnia. To ma być booster z misji CRS-11 (3 czerwca), mamy prawie połowę listopada, czyli na obecnym etapie przygotowanie stopnia do ponownego lotu rzeczywiście zajmuje im przynajmniej 5 miesięcy.



Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3910 dnia: Listopad 13, 2017, 20:43 »
Ciekawy filmik promocyjny z McGregor:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=TXYh4re0j8M" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=TXYh4re0j8M</a>

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 491
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3911 dnia: Listopad 15, 2017, 20:24 »
Żaden ze mnie wielki znawca przemysłu kosmicznego, więc pozwolicie że się spytam  :)

Na Wikipedii jest na temat FH

https://pl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy

To na serio będzie pierwszy start w listopadzie?
No i tam na wikipedii jest podane odnośnie FH

Zdolność wynoszenia
LEO: 63,8 t
GTO: 26,7 t
Mars: 16,8 t
Pluton: 3,5t


Wszystko fajnie, tylko dlaczego tutaj nie ma na liście Księżyca?






Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5889
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3912 dnia: Listopad 15, 2017, 20:50 »
Informacje o datach startów bierz nie z Wiki, ale z wątku os tartach rakiet, gdzie mamy zestawienia robione przez Astropl. Lub wprost ze strony Loty Kosmiczne. Tam widnieje 29 grudnia. Ale jest to data NET (not earlier than). W praktyce: prawie na pewno "later".

Zaś co do osiągów FH, to na Wiki są one wzięte ze strony SpaceX. A tam nie piszą nic o Księżycu...

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 765
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3913 dnia: Listopad 15, 2017, 22:29 »
Z grubsza można przyjąć, że FH będzie w stanie wynieść do Księżyca ładunek o wadze 1/3 tego co na LEO, czyli ponad 20 ton.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1943
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3914 dnia: Listopad 22, 2017, 09:20 »
Ciekawy artykuł z wywiadu z Gwynne: http://spacenews.com/spacex-aims-to-follow-a-banner-year-with-an-even-faster-2018-launch-cadence/

w skrócie:
- Planują w przyszłym roku zwiększyć ilość startów o 50% a docelowo ma to być 30-40 rocznie.
- jest spadek zamówień na wyniesienie satelit na orbitę geostacjonarną (8 w tym roku kiedy zwykle było 20-25)
- pierwszy egzemplarz Falcona 9 Block 5 powinien być ukończony jeszcze w tym roku. Potem będzie testowany w Texasie.
- silniki Merlin w Block 5 będą mocniejsze od obecnych o kilka %. Rakieta ma mieć możliwość 10 lotów bez większych prac przy niej.
- Pierwszy start Block 5 powinien nastąpić pod koniec pierwszego kwartału 2018
- ta "eksplozja" która niby się ostatnio wydarzyła nie była eksplozją a bardziej pożarem i jeszcze są w trakcie wyjaśniania przyczyn.
- rozpoczął się już proces certyfikacji dla wojska Falcona 9 Block 5 i FH. Jednak żeby to zakończyć każda rakieta musi polecieć przynajmniej 3 razy.
- Falcon 9 Block 5 ma być wersją końcową tej rakiety po której zostanie ona "zamrożona" a wszystkie siły skierowane będą na BFR/BFS
- Planują próby odzyskania drugiego stopnia Falcona 9, ale nie po to żeby go użyć jeszcze raz tylko jako pomoc w rozwijaniu technologi BFS
- Falcon 9 i FH będą latać tak długo jak będą tego chcieli klienci, czyli dotąd aż wszyscy przekonają się do BFR.
- aktualna data pierwszego lotu BFR to 2022

I jeszcze fajny wywiad z głównym inżynierem SpaceX:
https://spacex.com.pl/wiadomosci/tlumaczenie-wywiadu-z-hansem-koenigsmannem